|
Recruiters gaan in eerste instantie niet uitgebreid alle CV’s en motivaties doorlezen voordat ze een beslissing nemen. De motivatie wordt er vaak pas in een later stadium bij gepakt. De eerste indruk zal je dus met je CV moeten maken! Maar hoe kan je dit dan het beste doen?
Hoe kan je er nu zelf voor zorgen dat je de recruiter gaat overtuigen dat je aansluit op het functieprofiel? Hoe zorg je ervoor dat jouw CV opvalt tussen de stapel CV’s? Hoe ga je een recruiter verleiden om meer tijd aan je CV te besteden dan 6 seconden? Hoe zorg je ervoor dat de relevante informatie van je CV opvalt (en dus gelezen gaat worden door de recruiter)? Hoe maak je je CV leesbaarder? Hoe maak je dus je CV succesvoller? Hieronder een aantal tips die je toe kan passen.
|
Breng structuur aan in je CV |
Een gestructureerd CV zal makkelijker (sneller) en beter gelezen worden omdat de lezer geholpen wordt door de duidelijke structuur. Het is belangrijk dat je informatie als hapklare brokken presenteert en deze informatie op plekken in je CV zet waar het logisch is en verwacht wordt zodat de recruiter minder inspanningen hoeft te doen om specifieke informatie te vinden. Schrap daarom minder relevante informatie, experimenteer met lettertype en regelafstand, speel met witruimtes en zorg dat je belangrijke woorden vet maakt zodat ze er uitspringen. Het is dus belangrijk om een duidelijke (visuele) structuur in je CV aan te brengen!
|
Welke elementen in het CV worden vooral gelezen? |
Recruiters baseren de beslissing of je geschikt bent voor een functie met name op de volgende zes punten: naam, huidige functie/organisatie, start- en einddatum huidige functie, vorige functie/organisatie, start- en einddatum vorige functie en je opleidingen. Het lijkt dus verstandig om zeker in te zoomen op je laatste twee banen en je opleidingen . Zet je ervaring in antichronologische volgorde met het meest recente dus bovenaan. Vermeld niet alleen een functietitel en naam van het bedrijf, maar vertel ook wat je taken en verantwoordelijkheden zijn geweest (gebruik hiervoor opsommingen). Zorg er dan ook voor dat de elementen die op moeten vallen (functietitels en opleidingen) vet gedrukt worden in het CV zodat er een duidelijk contrast ontstaat met de rest van de tekst. Daarnaast zoeken recruiters actief naar ‘keywords’ in je CV die overeenkomen met ‘keywords’ uit de vacature. Zorg er dus voor dat deze ‘keywords’ ook terug komen in je CV! |
Maak je CV op maat |
Werk altijd met een CV op maat. Een van de meest gemaakte fouten is het versturen van een standaard CV. Het is handig om een basis CV te hebben, maar pas deze bij elke sollicitatie aan op de functie eisen in de vacature. Schrap verder informatie die niet relevant is (en die dus af kan leiden van de relevante informatie!) |
|
Kortom, Het is zeer de moeite waard om tijd te stoppen in een goed uitziend CV. Je CV is je visitekaartje waarmee je recruiters kan triggeren om je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Veel succes met het toepassen van de tips!
Yolanda Dellink
|
|
|
Schrijf helder en beknopt |
Schrijf bondig en gebruik opsommingen waar mogelijk (met opsommingstekens). Zo krijgt de recruiter zoveel mogelijk informatie in korte tijd. Zorg ervoor dat er in ieder geval geen tik- of taalfouten inzitten! |
Foto bijvoegen? |
De meningen zijn verdeeld over het wel of niet toevoegen van een foto op een CV. Maar ook al zet je zelf geen foto op je CV, wees je er wel bewust van dat recruiters toch gaan googelen. Zorg er dus voor dat de foto’s die over jou te vinden zijn op internet door de beugel kunnen. Het is belangrijk om je in ieder geval bewust te zijn van de voor- en nadelen van het wel of niet toevoegen van een foto op het CV. Wat in ieder geval voorop staat is dat het een professionele, zakelijke foto moet zijn. Wat zijn de voordelen van een foto op een CV? Een foto maakt het CV persoonlijker en hierdoor kunnen recruiters je sneller onthouden. De kans dat je hierdoor uitgenodigd wordt voor een gesprek neemt daardoor toe. Een foto kan jouw verhaal ook compleet maken. Als de inhoud en de informatie op je CV klopt, dan kan de foto het ontbrekende puzzelstukje zijn. Recruiters koppelen de informatie dan aan je gezicht. En dit vergroot de persoonlijke binding met de recruiter omdat hij eerder een persoon ziet dan 2 A4’tjes met informatie. Een ‘persoon’ weggooien heeft een grotere drempel dan alleen een CV weggooien. Wat is het belangrijkste nadeel? Omdat beelden vrij krachtig kunnen zijn kan het zijn dat je foto in de beoordeling van je CV een te grote rol gaat spelen. De foto kan dan afleiden van de inhoud van je CV, zeker wanneer het geen professionele foto betreft. |
|