
20 Jaar Werkman de Jong: van zolderkamer tot florerend bedrijf

De start van Werkmandejong
1 februari 2005 zijn jullie met Werkmandejong begonnen, maar hoe is het idee om zelf te gaan ondernemen eigenlijk ontstaan?
Jan: “Bas en ik hebben elkaar leren kennen bij onze eerste werkgever ‘AGO Uitzendbureau’. We wisten allebei niet zo goed wat we wilden na onze studies en kwamen met toeval in de personeelsbemiddeling terecht. Het vak sprak ons allebei erg aan en we konden ons binnen deze organisatie heel goed ontwikkelen. Maar nadat we een kleine 8 jaar hier gewerkt hadden, begon mijn ondernemershart sneller te kloppen”.
Bas: “Jan komt echt uit een ondernemersfamilie en zat al langer aan mijn kop te zeuren om voor onszelf te starten. Ik ben veel meer een zekerheidszoeker, dus alle zekerheden van een loondienstverband inruilen voor ondernemerschap vond ik wel heel spannend. Maar in 2004 wist hij mij te overtuigen om het echt te gaan doen. Ik zag namelijk wel in dat we elkaar inhoudelijk heel goed aanvulden en daarnaast konden we het ook nog eens erg goed met elkaar vinden. Toen hebben we in 4 weken tijd bij mij thuis op de zolderkamer een ondernemersplan geschreven en een financiering losgepeuterd bij Remmet Pitloo van ABN AMRO”. “Ja, zonder de hulp van Remmet, had Werkmandejong nooit bestaan”, vult Jan lachend aan.
En wat stond er precies in dat ondernemersplan? Wat was jullie propositie?
Bas: “In het begin van Werkmandejong lag de focus vooral op de Valleiregio en het bemiddelen van functies op kantoor vanaf MBO+ niveau tot en met WO. De enige functies die we niet deden waren ICT en Techniek. Verder waren we heel breed georiënteerd”.
Dus geen detachering, alleen Werving & Selectie?
Jan: “Nee dat detacheren kwam pas veel later. De focus lag echt op Werving & Selectie van allerlei kantoorfuncties. Overigens wilden we ook nog wel eens andere functies oppakken als dat hielp om omzet te genereren, bijvoorbeeld een poule van vakantiekrachten voor een logistieke dienstverlener in Ede. Maar die tijd is allang voorbij. Nu zijn we veel meer gefocust op een aantal specifieke functiegebieden”.

Eerste klanten
Kunnen jullie je eerste klant nog herinneren? Hoe ging dat?
Jan: “Zeker wel! Dat was Brezan Automaterialen, nu Alliance Automotive, tot op de dag van vandaag nog steeds klant”.
Bas: “In ons ondernemersplan hadden we een lijst met allemaal bedrijven waarvan wij dachten dat we een goede kans zouden hebben om daar zaken mee te gaan doen omdat we er warme ingangen hadden. Brezan stond daar ook op en we hebben hen meteen benaderd. We zijn er heel trots op dat zij ons nog steeds het vertrouwen geven en onze diensten afnemen”.
Hoe kwamen jullie verder aan je klanten als startende onderneming?
Jan: “Als nieuwe onderneming is het natuurlijk bikkelen om je hoofd boven water te houden, vooral in de beginfase. Dus dat was overdag heel veel commerciële belletjes, acquisitiebezoeken en als je een kans kreeg er ‘bovenop’ zitten. Buiten kantoortijden deden we al het administratieve werk, belden we ook potentiële kandidaten en deden we veel van de selectiegesprekken. Werkweken van 70 tot 80 uur waren meer regel dan uitzondering. Maar altijd met heel veel plezier”.
Bas: “Onze eerste klanten hadden we trouwens ook te danken aan de opening. De zus van Jan kwam met het idee om alle klanten die in het eerste half jaar ons een opdracht gunden, uit te nodigen voor het zogenaamde Werkmandejong-diner. Of het daaraan lag weet ik niet zeker, maar feit was dat er zo’n 15 klanten in de zomer van 2005 bij Jan thuis genoten van de kookkunsten van zijn vader. Dat was een memorabele avond”.
Jan: “Gezien het succes werd dit trouwens een mooie jaarlijkse traditie. Volgens mij hebben we dit zeker nog een jaar of 5 volgehouden, alleen niet meer bij mij thuis. Gelukkig hadden we daarvoor inmiddels teveel klanten”.

De concurrentie in jullie vakgebied was en is moordend. Hoe wisten jullie je als startende ondernemers te onderscheiden?
Jan: “Naast dat je het vak van Werven & Selecteren, en later detacheren, natuurlijk goed moet beheersen, zijn wij van mening dat je in de zakelijke dienstverlening je vooral kunt onderscheiden door de verwachtingen bij je klanten en kandidaten heel goed te managen en bij voorkeur te overtreffen. Gedreven, proactief, enthousiast en klantgericht zijn. En dat zit vaak in hele kleine dingen”.
Bas: “Neem nou de telefoon opnemen. Superirritant als je ergens naar toe belt en het duurt heel lang voordat er wordt opgenomen. Wij hadden de regel dat de telefoon binnen 3 keer overgaan opgenomen moest worden. Kleine moeite maar meteen onderscheidend”.
Jan: “Klopt! We hechten er bijvoorbeeld ook heel veel waarde aan, hoe onze gasten ontvangen worden. We willen meteen een goede eerste indruk afgeven. We vinden het belangrijk dat iemand zich meteen thuis voelt. Dus dat betekent een vriendelijke en enthousiaste ontvangst. Eigenlijk proberen we gewoon datgene te doen wat we zelf ook prettig vinden als klant”.

Kijkend naar de eerste 10 jaar, waar zijn jullie dan het meeste trots op?
Bas: “Het was heel erg fijn dat we vanaf jaar 1 direct rendabel waren en als organisatie konden ontwikkelen. Een mooie bevestiging van het succes was dat we in 2007 werden uitgeroepen tot Beste Jonge Onderneming van de Gemeente Ede”.
Jan: “Het feit dat we in 2008 een prachtige kantoorvilla aan de Stationsweg in Ede konden kopen, was ook echt een mijlpaal. Zuinig en verstandig omgaan met het verdiende geld en heel veel sparen bracht ons naar dit moment, en trots dat we waren”!
Bas: “En natuurlijk dat veel bedrijven in de regio ons het vertrouwen gaven. Dat was heel erg fijn”.
Jan: “Ja klopt. Heel veel van die organisaties doen nu nog steeds zaken met ons. We hebben hele loyale klanten en daar zijn we echt super trots op”!
Bas: “We moeten ook onze collega’s niet vergeten. Door de jaren heen hebben enorm veel geweldige mensen zich ingezet voor onze organisatie. Die collega’s zijn bepalend geweest in de verdere groei van Werkmandejong. Zonder hen hadden we dit nooit gerealiseerd”.

De eerste 10 jaar
En welke uitdagingen kwamen jullie in de eerste 10 jaar tegen, en hoe hebben jullie die overwonnen?
Bas: “Het spannendst was toch wel het aannemen van eigen personeel. Als werkgever loop je natuurlijk hartstikke veel risico en daar wil je in het begin geen fouten in maken. Je weet wat het kost als iemand niet succesvol is of niet goed bij je past. In de eerste jaren waren we daarin regelmatig succesvol, maar zeker niet altijd. Bij de timmerman wrikt soms de deur, dus dat kon beter vonden we”.
Jan: “Daarom gingen we in 2010 echt goed nadenken aan welke waarden en aan wat voor gedrag een nieuwe collega moet voldoen wil die bij Werkmandejong passen. Vanaf dat moment wisten we ook veel beter waar we op moesten letten en werden we succesvoller in onze eigen aannames. Een aanrader voor iedere ondernemer om dit goed scherp te hebben, zodat je in het Werving & Selectieproces selecteert op het gedrag wat bij jou als organisatie past. Goede mensen maken immers je tent”.
Eind 2008 brak er wereldwijd een economische crisis uit. Jullie bestonden toen nog redelijk kort. Ik kan me voorstellen dat dit een behoorlijke uitdaging was?
Jan: “Haha, ja dat was lekker. In augustus 2008 kochten we de Stationsweg met een dikke hypotheek en dan gaan in oktober van dat jaar ineens een aantal banken failliet. Dat was wel even billenknijpen inderdaad”.
Bas: “Eén van onze kwaliteiten is denk ik dat we altijd snel anticiperen op lastige of onverwachte situaties. Bij corona hebben we dat ook gezien. Hier zijn we zonder enige hulp zelf doorheen gekomen door adequaat te handelen en heel alert te zijn”.
Jan: “Toen de economische crisis begon zagen we dat dit voornamelijk de profit markt trof. We deden nog weinig zaken in de non-profit hoek. We hebben toen onze commerciële focus meer verlegd, onder andere naar de zorgsector. Zo gingen we zakendoen met het Shared Service Center van ’s Heeren Loo. Ook zij zijn nu nog steeds klant. Dit is mede de reden geweest dat we in deze fase ons hoofd boven water wisten te houden en de kosten konden blijven dekken”.

Toch zijn jullie in deze periode begonnen met detacheren. Waarom?
Bas: “Ja inderdaad. Dat kwam eigenlijk doordat diverse lokale Rabobanken vroegen of we ook tijdelijk personeel wilden gaan leveren. We deden inmiddels al meerdere jaren zaken met hen voor de bemiddeling van vaste functies. Daar waren ze heel tevreden over”.
Jan: “We vonden het best spannend want bij detachering moet je natuurlijk mensen vast aannemen en maar afwachten of je een opdracht hebt. Maar gelukkig bleek Rabobank heel trouw in het neerleggen van aanvragen en waren we in staat om dit in 2011 op te zetten en uit te breiden”.
Bas: “En toen Daniëlle van der Kolk als voormalig Manager Private Banking overstapte van de Rabobank naar ons, groeiden we flink in het aantal mensen en dus ook in omzet en resultaat. In 2015 bestond de detacheringspoule uit circa 30 medewerkers en bedienden we zo’n 25 lokale Rabobanken”.
Jan: “Dat is een goede keuze geweest. De detacheringspropositie is een prachtige aanvulling op Werving & Selectie. Het is ook nog eens een hele leuke dienstverlening waarmee we veel collega’s hebben kunnen helpen in hun ontwikkeling als Professional”. “Dat het enorm bijdraagt aan onze omzet en winstgevendheid, en dus ook de ontwikkeling van de organisatie, is natuurlijk ook niet onbelangrijk”, zeggen de heren in koor.
